Veelgestelde Vragen door Baasjes

Veelgestelde Vragen door Baasjes

Dit zijn veelgestelde vragen door baasjes.

Ik heb mijn hond nog nooit bij een gastgezin laten logeren. Is Pawshake voor mij bedoeld?

Jazeker! Pawshake is een hechte groep van dierenvrienden die met veel plezier op de huisdieren van andere dierenvrienden passen. Het maakt je hond veel gelukkiger dan een verblijf in een kennel. Snuffel gerust eens door de geverifieerde dog sitters op Pawshake en laat ons weten wat je er van vindt!

Kan ik de petsitters en gastgezinnen vertrouwen?

Pawshake is een platform dat baasjes, gastgezinnen en petsitters met elkaar in contact brengt. Na een verblijf kunnen baasjes altijd een review schrijven van hun ervaring. Lees de reviews altijd goed na. Heeft de oppas nog geen review? Spreek dan zeker op voorhand af op een publieke plek zodat mensen en dieren met elkaar kunnen kennismaken. 

Ik wil het gastgezin op voorhand ontmoeten vooraleer ik mijn hond achterlaat. Kan dat?

Ja, sterker nog, bij Pawshake raden we aan om het gastgezin en hun huisdieren op voorhand te leren kennen. Dat kan via een Verzoek tot Ontmoeting. Tip: spreek op een neutrale plek af om te vermijden dat huisdieren bij het gastgezin hun territorium willen verdedigen.

Heeft Pawshake een verzekering? Waar moet ik qua verzekering op letten als baasje?

Pawshake Inc is een officiële onderneming die de Pawshake websites beheert. Als platform brengen wij baasjes en petsitters met elkaar in contact. Pawshakers zijn échte dierenvrienden die je helpen bij de tijdelijke opvang van je huisdier. Zo bieden we een oplossing voor het - vaak inefficiënte - zoeken naar vrienden en familie die vrijwillig op je huisdier passen. 

Of het nu gaat om je broer die de kat komt verzorgen, je neef die op je hond past of een Pawshaker die elke dag langskomt, vertrouwen en veiligheid zijn cruciaal. Veel baasjes maken zich zorgen wat er gebeurt bij ongevallen en of ze zich daartegen kunnen verzekeren.  Daarom eerst een algemeen antwoord:

  • Hond naar derden: Als baasje ben je verantwoordelijk voor je hond. Daarom is het van belang te zorgen voor een goede burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering en de hond daarin op te nemen. Zo ben je verzekerd als je hond b.v. een ongeval veroorzaakt of bijt. Heel veel hondeneigenaars in België hebben hun hond in hun familiale verzekering. Belangrijk: check of je verzekering je ook dekt als je je hond aan derden, zoals de gastfamilie, toevertrouwt.
  • Hond zelf: Wil je dat je hond verzekerd is tegen onverwachte dierenarts kosten, dan kan je daarvoor een speciale hondenverzekering afsluiten. Is dit handig? Ja, dit kan handig zijn als er tijdens je afwezigheid dringende hulp nodig is. In dat geval kan de oppas zonder aarzelen naar de dierenarts en een eventuele dure ingreep dringend laten uitvoeren. De meeste hondeneigenaars in België hebben dit momenteel nog niet.
  • Schade door of ongeval van petsitter: Hoewel alles meestal goed gaat, kan er natuurlijk altijd iets gebeuren als de particuliere petsitter - of je broer, zus, neef of vriend - bij je thuis komt. Voor vriendendiensten is wettelijk gezien geen verzekering verplicht. Als je iemand tewerkstelt, dan ben je echter verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten.Wij raden onze petsitters steeds aan om een familiale verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen die schade jegens derden dekt. Maar je kan ook met je verzekeringsmakelaar kijken of je eigen burgerlijke aansprakelijkheid flaters van de petsitter dekt, zoals al vaak het geval is voor babysitters. Op Pawshake vind je ook veel professionele petsitters, die in hoofd- of bijberoep actief zijn. In dat geval zullen ze meestal (altijd even checken) een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben en eventueel een extra Verzekering tegen ongevallen en schade

Op dit moment (November 2013) is Pawshake in onderhandeling met een aantal verzekeringsmaatschappijen voor een structurele samenwerking. Ons doel is om baasjes, honden, petsitters en gastfamilies met een gerust hart datgene te laten doen wat ze graag doen: op huisdieren passen, hetzij bij hen thuis, hetzij op verplaatsing. 

Verzekeringen zijn complexe materie en aan bovenstaande uitleg kunnen geen rechten ontleend worden. Voorkomen is beter dan genezen. Praat daarom met je verzekeringsmakelaar en kijk welke oplossing het best voor jou past.

Kan ik ook een dogsitter voor één nacht vinden?

Natuurlijk. Dat is het voordeel van het grote aanbod gastgezinnen.

Wat heeft mijn hond nodig voor een verblijf bij de petsitter familie?

Meestal wordt afgesproken dat de hond zijn eigen voeding meebrengt. Voeding van een hond verander je het beste zo weinig mogelijk, dus we raden zeker af om dat te doen bij een verblijf bij een gastgezin. Door zijn favoriete speelgoed mee te brengen geef je hem ook iets om hem thuis te laten voelen.

Via de Pawshake berichtendienst kan je ook overleggen met het gastgezin of er bepaalde zaken zijn die meegebracht moeten worden. Alvast een paar suggesties:

  • Normale voeding en snacks
  • Leiband Speelgoed
  • Eventueel bench als hij die gewend is
  • Eten- en drinkbak
  • Hondenbed of -mand en deken
  • Oud gedragen kledingstuk met geur van de baas. Dit helpt tegen heimwee.

Om het makkelijker te maken hebben we ook een checklist die je aan de petsitter kan geven. Die bevat eventuele richtlijnen in verband met voeding, zaken die je hond gewend is, gegevens van de dierenarts en contactnummers in geval van nood.

Zijn er ook petsitters voor honden die speciale verzorging nodig hebben?

We vragen al onze gastgezinnen en petsitters om zo nauwkeurig mogelijk hun ervaring en diensten te beschrijven. Sommigen hebben ervaring met specifieke of medische verzorging, anderen niet. We raden aan om eens door de lijst met petsitters in uw buurt te bladeren om te kijken wie het meeste geschikt is om u te helpen.

Wat gebeurt er als mijn huisdier ziek wordt of gewond raakt bij de petsitter?

Spoedgevallen doen zich gelukkig slechts zelden voor, maar het is altijd beter om voorbereid te zijn. In noodgevallen is het in eerste instantie de petsitter die beslist wat er moet gebeuren: meteen naar de dichtstbijzijnde dierenarts of, indien nog mogelijk, naar de gewone dierenarts. Noteer voor aanvang van de oppasdienst altijd gedetailleerde informatie voor de oppasser over het dier, zijn medische gegevens, de dierenarts en een contactpersoon in geval van nood. 

Kan ik mijn reservatie annuleren of wijzigen?

Ja, dat kan door ons een bericht te sturen. Vermeld daarbij het referentienummer van de reservatie. Terugbetaling hangt af van het annuleringsbeleid van de petsitter, wat duidelijk vermeld staat bij hun profiel.

Er zijn drie mogelijkheden:

  • Flexibel: volledige terugbetaling tot 5 dagen voor de start van de reservatie, daarna 50% terugbetaling
  • Normaal: volledige terugbetaling tot 10 dagen voor de start van de reservatie, daarna 50% terugbetaling
  • Strikt: geen terugbetaling

Wanneer betaal ik de gastfamilie of petsitter?

Bij de reservatie worden je betalingsgegevens gevraagd. Pas nadat de reservatie wordt geaccepteerd, is het geld van je rekening of credit card afgehaald. 

Betaal ik rechtstreeks aan de gastfamilie of petsitter?

Nee. Alle betalingen gebeuren via Pawshake. Dat is makkelijk en veilig.

Wat gebeurt er als ik niet opdaag voor mijn reservatie?

Gastgezinnen en petsitters bepalen zelf hun annuleringsbeleid.  De details vind je op het profiel van je petsitter.

Wat houdt een huisbezoek in?

Dit zijn enkele diensten die je zou kunnen verwachten bij een huisbezoek door de oppasser bij jou thuis. Zorg er zoals altijd voor dat je vooraf duidelijke afspraken op papier zet.

  • Water verversen/voer geven
  • Spelen en knuffelen
  • Medicatie toedienen (indien noodzakelijk)
  • Kammen/borstelen
  • Hok of kooi verschonen
  • Kattenbak verschonen
  • Dagelijks logboek bijhouden
  • Teksberichtjes en dagelijkse foto-updates voor het baasje (via de Pawshake-app)
  • Post en kranten verzamelen
  • Het huis bewoonbaar tonen (lampen of gordijnen)
  • Planten water geven
  • Vuilnis buitenzetten
  • Veiligheidscheck/alarmsystemen

Biedt Pawshake een verzekering aan?

Ja, bij Pawshake is zowel het gastdier als de oppasser verzekerd. Omdat jouw gemoedsrust onbetaalbaar is en omdat we het waarderen dat je lid bent van onze community bieden we je de Pawshake Verzekering gratis aan. Voor meer informatie ga naar https://nl.pawshake.be/insurance

 

Heeft Pawshake een 100% Tevredenheidsgarantie: niet goed, geld terug?

Als je niet helemaal supertevreden bent met je ervaring bij Pawshake, bieden we alle baasjes een Tevredenheidsgarantie aan. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je vóór de reservatie wel eerst een vrijblijvende ontmoeting met de oppasser hebben gehad, heb je via Pawshake geboekt en betaald, én heb je een kritische review achtergelaten op het profiel van de oppasser. Je kunt je aanvraag voor de Tevredenheidsgarantie binnen 3 dagen na afloop van de oppasdienst indienen via de 'neem contact op' pagina. Pawshake zal dan het bedrag van je reservatie binnen 7 dagen terugstorten. 

Wat als ik mijn afspraak over de oppasdienst niet door kan laten gaan?

Gastgezinnen en oppassers hanteren hun eigen annuleringsbeleid. Raadpleeg daarvoor het profiel van de oppasser.

Hoe werkt het betalingsproces?

Ons betalingssysteem is veilig, betrouwbaar en makkelijk. Je kunt op verschillende manieren betalen. Het betalingsproces is volledig geautomatiseerd dus de oppasser noch het baasje hoeft zich hier zorgen over te maken.

Zodra de gast een reserveringsverzoek indient, vult hij zijn betalingsgegevens in en kiest zijn betaalmethode: met creditcard of PayPal. Op dat moment wordt het betreffende bedrag gereserveerd. De oppasser bevestigt binnen 24 uur de reservatie. Na bevestiging wordt het bedrag afgeschreven en gereserveerd voor de oppasser. De oppasser ontvangt de betaling (min de 19% Pawshake bijdrage) binnen een week na de oppasdienst.

Als de oppasser of het gastgezin de reservering niet bevestigt of afwijst, wordt de reservatie geannuleerd en worden er uiteraard geen kosten in rekening gebracht bij de gast.

Als de gast de reservering wil annuleren wordt het bedrag geheel of gedeeltelijk teruggestort: afhankelijk van het annuleringsbeleid van de oppasser.

Bij Pawshake kun je niet met cash betalen. Alle transacties verlopen via Pawshake. Alleen dan ben je verzekerd, kun je aanspraak doen op onze algemene voorwaarden, kun je een beoordeling achterlaten op het profiel van de oppasser en draag je bij aan de ontwikkeling en uitbouw van het Pawshake platform.

 

Welke betalingsmethoden accepteren jullie?

We accepteren Visa, MasterCard, PayPal en Bancontact.

Zijn mijn betalingsgegevens veilig op jullie website?

Pawshake gebruikt een beveiligde en versleutelde 'SSL' verbinding, wat ervoor zorgt dat vertrouwelijke gegevens zijn beschermd. Je weet je op een beveiligde pagina zit als die begint met 'https' in plaats van 'http'. SSL (Secure Sockets Layer) is een beveiligingstechnologie die wordt gebruikt bij het versturen van privacygevoelige informatie zoals creditcardgegevens.

De oppasser heeft mijn reservatie niet geaccepteerd of geweigerd. Waarom wordt er toch geld afgeschreven van mijn PayPal account?

Zodra je een reservatieverzoek stuurt wordt het bedrag van de boeking alvast gereserveerd, maar nog niet van je rekening afgeschreven. Dat gebeurt pas als de je reservatie is bevestigd. Als de oppasser of het gastgezin de boeking afwijst, wordt er dus geen geld van je rekening afgeschreven. Het gereserveerde bedrag blijft gewoon op je rekening staan.

Wat houdt een huisbezoek in?

Dit zijn enkele diensten die je zou kunnen verwachten bij een huisbezoek door de oppasser bij jou thuis. Zorg er zoals altijd voor dat je vooraf duidelijke afspraken op papier zet.

  • Water verversen/voer geven
  • Spelen en knuffelen
  • Medicatie toedienen (indien noodzakelijk)
  • Kammen/borstelen
  • Hok of kooi verschonen
  • Kattenbak verschonen
  • Dagelijks logboek bijhouden
  • Teksberichtjes en dagelijkse foto-updates voor het baasje (via de Pawshake-app)
  • Post en kranten verzamelen
  • Het huis bewoonbaar tonen (lampen of gordijnen)
  • Planten water geven
  • Vuilnis buitenzetten
  • Veiligheidscheck/alarmsystemen